Crown Cruiser 1050/ 1140 GSAK

Crown Cruiser 1140 GSAK
Type naam: "Crown Cruiser 1050/ 1140 GSAK"
 
Knikspant motorkruiser volgens het Gesloten Salon Achter Kajuit principe. Na een enkele Crown Cruiser 11 meter in zowel salon/ open kuip als salon/ achterkajuit begin jaren zeventig. Werd vanaf 1976 de "grote" broer van de Crown Cruiser 970 GSAK dit type Crown Cruiser 1140 GSAK. De werf waagde zich nog niet aan een verbreding van de romp, daardoor was de 1140 relatief smal. Wel had dit type een met 20 cm. verhoogd vrijboord en een wat hogere AK. Daardoor ontstond er voor het eerst stahoogte in de achterhut bij een Crown Cruiser. Bij de werf was men indertijd namelijk allerminst gecharmeerd van de hoge achterhutten met dito ramen van collega jachtbouwers. In 1983 leverde de werf nog een kleinere maar verder wel identieke versie in de vorm van een 1050 GSAK model. Dit type valt onder de 1140 en niet onder de 1020/ 1050 modellen uit die tijd daar deze 1050 ook een 20 cm. hogere huid had.
 
Lengte: 10,50/ 11,15 m.
Lengte o.a.: 11,40/ 11,80  m. (met later aangebracht zwemplateau)
Breedte: 3,25 m.
Diepgang: 1,00 - 1,10  m.  10,50/>
Doorvaarthoogte: 2,55 m.
Gewicht: 10 - 10,5 ton (afh. van afbouw)
Motor: Vetus Peugeot P.4.21 (52 pk.), Indenor Peugeot DTP 62 (52 pk.), Leyland Thornycroft 154 (62 pk.), diverse gereviseerde diesels door de afbouwer zelf ingebouwd meestal DAF 575 (105 pk.)
Bouwperiode: 1976 - 1983 
Aantal gebouwd totaal: 5 
 
 
Crown Cruiser 1050 GSAK model 1983 met twee zijschuifdeuren, de kortere versie van de 1140GSAK.