Crown Cruiser 970 GSAK

Crown Cruiser 970 GSAK, model 1992
 
Type naam: "Crown Cruiser 970 GSAK"
 
Knikspant motorkruiser volgens het Gesloten Salon Achter Kajuit principe. Midden jaren zeventig raakte het open kuip/ achterkajuit concept meer een meer uit de gratie en wilde de gemiddelde motorbootvaarder een gesloten salon en geen tentkap meer. Tevens werd de techniek om een dubbele besturing aan te brengen beter en goedkoper. De Crown Cruiser 970 GSAK was het type wat Scheeps - Jachtwerf Koning - Keyzer in de strijd gooide om de gunst van de motorbootvaarder. In eerste instantie was de GSAK niet veel meer dan een open kuip met een doorgetrokken stuurhuisdak en stalen achter en zijwanden met aan weerszijde een naar achter schuivende deur. Vanaf midden jaren tachtig kreeg de Crown Cruiser 970 GSAK een 50 cm. kortere voorkajuit, bleef de salon even groot, en werd de achterkajuit 50 cm langer. De achterkajuit werd gelijkertijd ook een stuk hoger, wat in combinatie met de doorgetrokken golfbreker/ verschansing een prettig beeld opleverde. Zeker als er met de kleurencombinaties slim werd om gegaan. De laatste versie van de 970 GSAK kreeg in de plaats van 2 grote maatramen 3 rechthoekige patrijspoorten. De stap van deze versie naar de opvolger 1000 GSAK was dan ook qua uiterlijk geen grote. 

Lengte: 9,70 m.
Lengte o.a.: 9,70 - 10,30  m. (inclusief zwemplateau)
Breedte: 3,25 m.
Diepgang: 0,80 - 1,05 m.
Doorvaarthoogte: 2,35 - 2,40 m.
Gewicht: 6 - 8,5 ton (afh. van afbouw)
Motor: Indenor Peugeot DTP 40 (37 pk), Indenor Peugeot DTP 50 (45 pk.), Indenor Peugeot DTP 62 (52 pk.), Leyland Thornycroft 154 (62 pk.), Vetus Peugeot P 4.21 (52 pk.), Vetus Peugeot P.4.25 (62 pk.), diverse door de afbouwer zelf ingebouwde gereviseerde diesels als: Mercedes en DAF (waarbij men een enorme dooskiel moest bouwen onder de boot).
Bouwperiode: 1975 - 1992 
Aantal gebouwd totaal: ca. 60 (dit aantal is meergerekend bij het onder de 970 AK genoemde aantal van 130). In de loop van de tijd heeft tevens mening Crown Cruiser 970 AK de transformatie ondergaan naar een GSAK. Bij de gevallen waarbij dit bij de werf gebeurd is, is het verschil met een originele 970 GSAK niet te zien. Daarom zijn de types AK en GSAK moeilijk los te zien van elkaar.
 
 
Crown Cruiser 970 GSAK volgens het eerste model 1975 - 1980, nog geheel in originele staat
 
 
 
 
Crown Cruiser 970 GSAK model 1992 met 20 cm kleinere salon en dito grotere AK.
 
 
Crown Cruiser 970 GSAK, model 1985 met gewijzigde niet originele achterpartij.