Crown Cruiser 935/ 970 AK

Crown Cruiser 970 AK volgens model 1974 - 1980
Type naam: "Crown Cruiser 970 AK" (eerst modellen als 935 AK)
 
Populair knikspant model met achterkajuit over de gehele breedte. Er zijn ook exemplaren met het gangboord doorlopend om de AK. De eerste exemplaren hadden een houten opbouw en stuurhuis met hechthouten daken. Latere modellen hadden een stalen opbouw en houten stuurhuis en hechthouten daken. Vanaf 1972-73 hadden alle exemplaren een volledig stalen opbouw. Van het originele Crown Cruiser 970 AK model zijn nog maar weinig exemplaren in originele staat. De meeste AK modellen zijn later voorzien van een gesloten salon. Zelfs door de kenner is dit soms zo moeilijk te zien dat niet met zekerheid de originele staat kan worden achterhaald.
Lengte: 9,70 m.
Lengte o.a.: 9,70 - 10,30  m. (afh. van later aangebracht zwemplateau)
Breedte: 3,18 - 3,25 m. (afh. van stootrand)
Diepgang: 0,85 - 1,05 m. (afh. van motor)
Doorvaarthoogte: 2,35 m.
Gewicht: 5 - 7 ton (afh. van afbouw)
Motor: Volvo MD (68 pk.), Peugeot DTP 40 (37 pk). Peugeot DTP 50 (46 pk.), Peugeot DTP 62 (52 pk.), Thornycroft 90 (38 pk.), Thornycroft 154 (62 pk.),  Vetus P.4.21 (52 pk.) Vetus P.4.25 (62 pk.), div gereviseerde diesels (door de cascoafbouwer zelf ingebouwd)    
Bouwperiode: 1969 - 1992
Aantal: Niet precies bekend, ca. 130 (met meegerekend de GSAK en ZLK modellen)
 
 
Crown Cruiser 970 AK model 1976 met mahonie houten stuurhuis en hechthouten stuurhuisdak.
Treincoupe raam in AK is er standaard door de werf in gezet. 
 
 
 
Crown Cruiser 935 AK model 1970
 
 
 
Crown Cruiser 970 AK model 1972 met houten daken en massief houten stuurhuis