Crown Riverholiday 900

De geschiedenis van de tweede Riverholiday lijn (deze naam werd al eens eerder gebruikt in de beginjaren van de werf), begint met het samenvallen van twee dingen. Begin 1992 maakte Jan Keyzer junior een schets/ algemeen plan van een "weekender gebaseerd op de Crown Cruiser 885. De tekening vertoonde een meter kortere voorkajuit met rechthoekige patrijspoorten (tot dan toe nog niet door de werf toegepast) en aansluitend een grote open, zelflozende kuip, met erachter een zwemplateau welke te bereiken was met een spiegeldeur. Het stuurhuis werd gevormd door een aluminium windscherm met erboven een buiskap. Over dit geheel liep een instrumentenbeugel. Een aantal maanden later, de tekening lag alweer onder een laag nieuwe pennenvruchten, bleek een in de bouw van een nieuw schip geïnteresseerd iemand de wensen te hebben waaraan deze tekening wonderwel aan voldeed. Na het bekende samenspel van werf en opdrachtgever ontstond de Crown Riverholiday 900 zoals we hem nu kennen.
Als basis werd uiteindelijk een iets verlengde romp van de 885 gebruikt met aangebouwd zwemplateau. Dit resulteerde in een totale lengte van
We kunnen zomaar zeggen dat deze Crown Riverholiday 900 "Bopper het "oermodel is van alle Cabriolet modellen, ook van de schepen welke heden ten dage nog worden gebouwd door de werf, en ook van alle andere werven die nu zon model sinds kort of binnerkort pas in hun programma hebben. Hoewel langere versies van de Crown Riverholiday 900 het in populairiteit wonnen. Werd de 900 toch nog in een versie met spiegeldeur t.b.v. rolstoelgebruik gemaakt. De laatste 900 uit 1998 bleef redelijk dichtbij de eerste "Bopper al had deze wel een
Lengte: 9,00
Lengte o.a.: 9,60
Breedte: 3,35
Diepgang: 0,85
Gewicht: 5,5 ton
Motor: Nanni Kubota 6.250 (60 pk.) Vetus Peugeot P.4.19 (52 pk.) Yanmar 3JH2 TBE (48 pk.)
