Crown Cruiser 830/ 865 AK

Crown Cruiser 865 AK
 
Type naam:    "Crown Cruiser 830/ 865 AK"
 
Knikspant motorkruiser met stalen opbouw en inboard motor. Volgens het open kuip/ achterkajuit principe. Omdat de 775 AK toch wat krap bleek, werd als alternatief voor de Crown Cruiser 885 AK de "verlengde 775" gebouwd. Vaak was niet de iets lagere prijs, maar de kleinere breedte een argument om voor een "verlengde 775 AK" te kiezen in plaats van de veel ruimere 885 AK. Daar sommige watersportgebieden nu eenmaal een doorvaartbreedte vragen van minder dan 3 meter (Reeuwijkse plassen, Bergse plas). Meestal werd de 775 met 90 centimeter verlengd tot de Crown Cruiser 865 AK. Er is echter ook een Crown Cruiser 830 AK gebouwd. Dit was het eerste verlengde 775 type en was nog voorzien van hechthouten daken en een massief houten stuurhuis. Ook kenmerkend voor dit type is het feit dat de AK rondom lopende gangboorden had.
 
Crown Cruisers langer dan 9 meter met een breedte van 2,85 m. zijn ontstaan door later verlengen en worden hier niet bedoeld. De AK's van deze later verlengde schepen hebben de achterkajuit wel over de gehele breedte. Zie voor deze varianten de Crown Cruiser 775 + 140 AK of de Crown Cruiser 775 + 140 ZLK.
 
Lengte:    8,30 - 8,75 m.
Lengte o.a.:    8,30 - 9,30  m. (afh. van later aangebouwd zwemplateau)
Breedte:    2,73 - 2,85 m. (afh. van stootrand)
Diepgang:    0,80 - 0,95 m. (afh. van motor)
Doorvaarthoogte:    2,25 m.
Gewicht:    4 - 5,5 ton (afh. van afbouw)
Motor:    Renault DTR 40 (36 pk.), Peugeot DTP 40 (37 pk.), Peugeot DTP 50 (45 pk.)
    8,30>
Bouwperiode:    1972 - 1975
Aantal:    4 tot 5
 
 
Crown Cruiser 830 AK met houten daken en massief houten stuurhuis