Crown Cruiser 950/ 1000 ZLK

Crown Cruiser 1000 ZLK "Amethyst" werfdemo van 1994 t/m 1996
 
Type naam: "Crown Cruiser 950/ 1000 ZLK"
 
Knikspant motorkruiser volgens het gesloten salon Zelf Lozende Kuip principe. Opvolger van de populaire 970 ZLK. Heeft ten opzichte van de 970 GSAK een verbrede en verhoogde romp. Ook de opbouw werd wat gerestyld. De Crown Cruiser 1000 ZLK kreeg  3 patrijspoorten in plaats van de bekende grote ramen in de voorkajuit. Kenmerkend is ook de grote schuifdeur bij stuurstand aan bakboord (dit was overigens niet bij alle 1000 ZLK's van toepassing)  Dit maakt dit type erg gemakkelijk alleen te varen. Bij de overstap van 970 ZLK naar 1000 ZLK werd ook de iets kleinere maar wel even brede (als de 1000 ZLK) 950 ZLK leverbaar. Dit type werd waarschijnlijk vanwege het kleine prijsverschil met de 1000 geen succes. Er werd er maar een van gebouwd, omdat dit model verder identiek is laten we hem vallen onder deze rubriek. De vanaf 1998 geproduceerde 1090 ZLK was een evolutie van deze 1000 ZLK.

Lengte: 9,60/ 10,10 m.
Lengte o.a.: 10,10/ 10,60 m.(inclusief zwemplateau)
Breedte: 3,50 m. (inclusief kabelaring) 
Diepgang: 1,00 m.
Doorvaarthoogte: 2,40 m.
Gewicht: 7 -8,5 ton (afh. van afbouw)
Motor: Vetus Peugeot P 4.19 (52 pk.), Vetus Peugeot P.4.25 (62 pk.), Yanmar 4JH2TE (62 pk.)   
Bouwperiode: 1993 - 1998 (type 1000 tot 2003 nog in het bouwprogramma als 1090 ZLK)
Aantal gebouwd totaal: 6
 
Crown Cruiser 1000 ZLK