Crown Cruiser 970 ZLK

Crown Cruiser 970 ZLK "Aemilia" eerste 970 ZLK uit 1980. Werfdemo tot 1984.
 
Type naam: "Crown Cruiser 970 ZLK"
 
Knikspant motorkruiser volgens het gesloten salon Zelf Lozende Kuip principe. Begin 1980 kwam Jan Keyzer senior op het idee om van de Crown Cruiser 970 AK/ GSAK een salon/ open kuip versie te tekenen. De werf had reeds in 1972 een dergelijk type gemaakt in een 11 meter versie. Gek genoeg kreeg dit geen vervolg, ook werd het model niet in het prospectus van de werf opgenomen. Door de 970 als uitgangspunt te nemen werd de in die tijd populairste maat gebruikt. Door de voorkajuit 50 cm. korter te maken (dit was bij de 970 ZLK voor het eerst) kon de ruime salon even groot blijven en de kon op de plaats van de anders kleine achterkajuit van de 970 AK een kuip komen met voldoende ruimte. De eerste versie kreeg langs de kuip doorlopende gangboorden en een U vormige kuipbank. In 1983 vond de eerste aanpassing plaats door de gangboorden te laten vervallen. Samen met het terugbrengen van de U naar een rechte kuipbank leverde dit een flinke ruimte winst op. Tevens was bij deze tweede versie van de ZLK, voor het eerst de karakteristieke rand om het stuurhuis/ salondak te zien, beter bekend als "kotterrand". Ook zagen we bij deze tweede versie van de 970 ZLK voor het eerst de nu nog steeds populaire kabelaring. Na een derde aanpassing waarin met name de kuip instap vanuit het gangboord werd verbeterd. Kwam begin jaren negentig de vierde en laatste versie. Deze versie had drie zijramen in de stuurhuis/ salon in plaats van twee. De Crown Cruiser 970 ZLK was in de periode 1988 tot 1992 het beste verkochte model van de werf. En werd opgevolgd door de Crown Cruiser 1000 ZLK.

Lengte: 9,70 m.
Lengte o.a.: 9,70 - 10,30  m. (inclusief zwemplateau)
Breedte: 3,25 - 3,35 m. (afh. van kabelaring)
Diepgang: 0,80 - 1,05 m.
Doorvaarthoogte: 2,35  m.
Gewicht: 6 - 7 ton (afh. van afbouw)
Motor: Indenor Peugeot DTP 40 (37 pk), Vetus Peugeot P 4.21 (52 pk.), Vetus Peugeot P.4.25 (62 pk.), BMW/ Hatz (45 pk.), diverse door de afbouwer zelf ingebouwde gereviseerde diesels als o.a. Mercedes
Bouwperiode: 1980 - 1992 
Aantal gebouwd totaal: ca. 40 (dit aantal is meergerekend bij het onder de 970 AK genoemde aantal van 130). In de loop van de tijd heeft een aantal Crown Cruiser 970's AK en GSAK de transformatie ondergaan naar een ZLK.
 
Crown Cruiser 970 ZLK "Anguilla" volgens model 1984. Werfdemo van 1984 t/m 1988
 
Crown Cruiser 970 ZLK volgens model 1990. Klein kajuitraam aan b.b. zijde t.b.v. "natte cel". Doorgetrokken dak boven kuip niet origineel.