Crown Riverholiday 1150 DC

 
 
Type naam: "Crown Riverholiday 1150 DC"
 
Knikspant motorkruiser volgens het Double Cockpit principe. Midden tot eind jaren negentig ging de werf qua flexibiliteit (wat betreft de verschillende modellen), naar haar klanten toe het verst. Het meest extreme voorbeeld daarvan is wel deze Crown Riverholiday 1150 DC. De opdrachtgever had het idee opgevat dat het combineren van een Riverholiday met de (achterzijde) van een Crown Trawler, zijn ideale schip zou opleveren. De werf ging met die gedachte mee en tekende deze "Double Cockpit" (dubbele kuip) versie van een Crown Riverholiday. De voorste kuip was ten behoeve van het open sturen, en de achterkuip werd gebruikt om even snel vanuit de roef buiten te kunnen zitten. Deze kuip was dan ook zelf lozend gemaakt. Om goed zicht voor iedere opvarende in de kuip mogelijk te maken was de kuipvloer een stuk verhoogd, hetgeen weer resulteerde in een vrij hoge kuiptent, een visueel minpunt. Verder leverde het een bruikbaar ontwerp op, die tot volle tevredenheid heeft gefunctioneerd bij de opdrachtgever. Tot hij bij Brandsma Jachten de qua concept identieke, maar wat betreft uitvoering veel klassiekere Federick 47 liet bouwen en deze Crown Riverholiday 1150 DC verkocht. 

Lengte: 11,10 m.
Lengte o.a.: 11,70  m. (inclusief zwemplateau)
Breedte: 3,80 m. (inclusief kabelaring)
Diepgang: 1,00 m.
Doorvaarthoogte: 2,00 m. (met de ramen geklapt)
Gewicht: 9,5 ton
Motor: Yanmar 4JH2DTBE 88 pk.
Bouwperiode: 1998
Aantal: 1