Crown Riverholiday 900

Crown Riverholiday900 voorzien van groot zwemplateau en kuipdeur t.b.v. rolstoelgebruik
 
Type naam: "Crown Riverholiday 900"

De geschiedenis van de tweede Riverholiday lijn (deze naam werd al eens eerder gebruikt in de beginjaren van de werf), begint met het samenvallen van twee dingen. Begin 1992 maakte Jan Keyzer junior een schets/ algemeen plan van een "weekender” gebaseerd op de Crown Cruiser 885. De tekening vertoonde een meter kortere voorkajuit met rechthoekige patrijspoorten (tot dan toe nog niet door de werf toegepast) en aansluitend een grote open, zelflozende kuip, met erachter een zwemplateau welke te bereiken was met een spiegeldeur. Het stuurhuis werd gevormd door een aluminium windscherm met erboven een buiskap. Over dit geheel liep een instrumentenbeugel. Een aantal maanden later, de tekening lag alweer onder een laag nieuwe pennenvruchten, bleek een in de bouw van een nieuw schip geïnteresseerd iemand de wensen te hebben waaraan deze tekening wonderwel aan voldeed. Na het bekende samenspel van werf en opdrachtgever ontstond de Crown Riverholiday 900 zoals we hem nu kennen.

 

Als basis werd uiteindelijk een iets verlengde romp van de 885 gebruikt met aangebouwd zwemplateau. Dit resulteerde in een totale lengte van 9,6 meter. Er werd een "korte” ( 50 centimeter korter dan de originele lengte) voorkajuit toegepast, hetgeen betekende dat er plaats was voor een iets verhoogde U-vormige zit voorin. Aan bakboord een groot toilet met heus zitbad, en stuurboord de kombuis. Geheel voorin onder het voordek bevond zich een grote kledingkast. Verder bestond de boot uitsluitend uit kuip. Niet zelflozend, want dat achtte men niet nodig. Er liggen altijd zoveel spullen, kussens, kaarten e.d. buiten dat het snel opzetten van de kap een betere ingreep is dan alles opruimen. Waar moet je overigens zoveel kussens laten? Een denkwijze die nog steeds gevolgd wordt bij de huidige Cabriolet modellen. In de kuip bevond zich tegen de achterzijde een grote U-bank met vaste tafel ertussen, welke geschikt was te maken als extra, dubbel bed of als zonnebed. Voorts bevond zich aan de voorzijde van de kuip aan bakboord de stuurstand. Aan beide zijde stond een forse luxe stuurstoel. Achter de kuipbank tussen kuip en zwemplateau was een achterdek gekomen om de grote cabriokap te kunnen bergen. De spiegeldeur van de eerste tekening had het niet gehaald. Althans niet bij dit eerste exemplaar.

 

We kunnen zomaar zeggen dat deze Crown Riverholiday 900 "Bopper” het "oermodel” is van alle Cabriolet modellen, ook van de schepen welke heden ten dage nog worden gebouwd door de werf, en ook van alle andere werven die nu zo’n model sinds kort of binnerkort pas in hun programma hebben. Hoewel langere versies van de Crown Riverholiday 900 het in populairiteit wonnen. Werd de 900 toch nog in een versie met spiegeldeur t.b.v. rolstoelgebruik gemaakt. De laatste 900 uit 1998 bleef redelijk dichtbij de eerste "Bopper” al had deze wel een 50 cm grotere voorkajuit (in wezen dezelfde lengte als de "oer” Crown Cruiser 885). Ook was de stahoogte wat verhoogt (ca. 5- 7 cm.) en dus niet zo laag als de 1,75 m. bij de eerste 900.

 

Lengte: 9,00 m.
Lengte o.a.: 9,60  m. (inclusief zwemplateau)
Breedte: 3,35 m. (inclusief kabelaring)
Diepgang: 0,85 m.
Doorvaarthoogte: 1,50 - 1,80 m. (met de ramen geklapt, afh. van opbouwhoogte en mastvoet)
Gewicht: 5,5 ton
Motor: Nanni Kubota 6.250 (60 pk.) Vetus Peugeot P.4.19 (52 pk.)  Yanmar 3JH2 TBE (48 pk.)
Bouwperiode: 1993 - 1998
Aantal: 3
 
Crown Riverholiday 900 met grote voorkajuit en standaard spiegelpartij