Crown Cruiser 740/ 775

 

Crown Cruiser 775 met hechthouten daken en massief mahonie stuurhuis model 1970 - 1972
 
 
Type naam:    "Crown Cruiser 775" (eerste modellen als 740)
 
Knikspant motorkruiser met stalen opbouw en inboard motor. De eerste modellen welke Crown Cruiser 740 werden genoemd hadden een houten opbouw en stuurhuis in massief mahonie met hechthouten dekken. Daarna kreeg de 775 een stalen voorhut met hechthouten dak en mahonie houten stuurhuis met hechthouten dak. Vervolgens werden vanaf ca. 1972 alle 775's gemaakt met een volledig stalen opbouw en daken. De eerste modellen waren geheel van 3 mm. plaatstaal vervaardigd. De opvolgende werden van 4 mm. plaatstaal vervaardigd. Veel Crown Cruiser 775's zijn in de loop der tijd verlengd met een tot anderhalve meter. Veelal voorzien van een achterkajuit en of een gesloten salon. Er varen ook enkele verlengde 775 modellen rond met een gesloten salon en aansluitend een open kuip. 
 
Lengte:    7,75 m.
Lengte o.a.:    7,75 - 8,25 m. (afh. van later aangebouwd zwemplateau)
Breedte:    2,73 - 2,85 m. (afh. van stootrand)
Diepgang:    0,70 - 0,90 m. (afh. van motor)
Doorvaarthoogte:    2,25 m.
Gewicht:    3 ,5 - 4,5 ton (afh. van afbouw)
Motor:    Renault DTR 40 (36 pk.), Yanmar 1 cyl. (12 pk.), Peugeot DTP 40 (37 pk.), div gereviseerde diesels (door de casco afbouwer zelf)
Bouwperiode:    1969 - 1982
Aantal:    Aantal niet geheel bekend, ca. 75
 
 
 
 
 

Crown Cruiser 775 model 1974 - 1982